داده طلا است ولی استخراج‌اش نمی‌کنیم!

نیازی نیست درباره اهمیت داده و کلان داده (Big Data) در دنیای امروز صحبت کرد. این روزها دیگر هر مدیری، وقتی صحبت از داده و جمع‌آوری اطلاعات و ذخیره آن‌ها می‌شود؛ سری به نشانه تایید تکان می‌دهد و بر اهمیت این موضوع صحه می‌گذارد. ولی شما وارد کدام شرکت دولتی، نهاد و سازمان بزرگ ارائه خدمات به مردم شده و آثاری از داده‌کاوی مشاهده کرده‌اید؟ یا یک مقاله عمیق تحلیلی مبتنی بر فرآوری داده‌ها درباره یک مسئله و چالش بزرگ در ایران خواندید؟

چرا همه ما می‌دانیم که «داده» طلا است، ولی آن را استخراج نمی‌کنیم؟ یا به قول دکتر «جمال شهرابی»، بنیان‌گذار داده‌کاوی در ایران و استاد دانشگاه امیرکبیر، «امروزه داده اصلی‌ترین ثروت و گنج است ولی چرا در کشور داده‌ها را به ثروت تبدیل نمی‌کنیم؟»
هنگامی داده‌ها به ثروت تبدیل می‌شوند که بتوانیم داده‌ها را به اطلاعات، دانش، خِرد و هوش تبدیل کنیم یا به زبان دیگر بتوانیم داده‌ها را فرآوری کنیم. پاشنه آشیل شرکت‌ها و سازمان‌های ایران در همین عدم توانایی فرآوری داده‌ها و تصمیم‌گیری مدیران براساس داده‌های خام است که تقریبا در سطح کشورهای جهان اول، منسوخ شده است. هوشمندسازی و بهینه‌سازی و چابک‌سازی یک سازمان در گرو تصمیم‌گیری براساس داده‌هایی است که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به دانش و خِرد تبدیل شدند. ماشین‌ها عملیات داده‌کاوی را انجام می‌دهند و مدیران سازمان‌ها براساس دانش به دست آمده، هزینه‌ها را کاهش داده و سود را افزایش می‌دهند یا مرتبا دنبال بهینه‌سازی خدمات و محصولات هستند. در ایران به دلایل مختلف مانند عدم اعتقاد قلبی مدیران به داده‌کاوی، هزینه‌های بالای ارائه سرویس‌های واقعی فرآوری داده‌ها، و جعلی بودن برخی خدمات و محصولات به اسم داده‌کاوی، و همچنین نداشتن طرح و برنامه میان‌مدت و طولانی‌مدت برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها، سازمان‌ها هرگز موفق نمی‌شوند از داده‌ها تولید ثروت کنند. در شرکت‌های کوچک‌تر و خصوصی‌تر، شاهد به‌کارگیری داده‌کاوی و نتایج شگفت‌انگیز آن بودیم ولی در سطح گسترده و سراسری، مثلا کشف الگوی مصرف آب، برق و گاز مردم، الگوی سفر مردم در طول سال، الگوی ترافیک و هزینه‌های سازمان‌ها، در واقع از داده‌کاوی به اندازه کافی و موثری استفاده نشده است. بسیاری از شهرهای پرترافیک و پرجمعیت جهان، با استفاده از داده‌کاوی موفق شدند حجم ترافیک خود را کاهش دهند که از آن جمله می‌توان شهر رم ایتالیا را با کاهش ۴۵ درصدی ترافیک نام برد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *