امید به آینده‌ای بهتر در گرمای 40 درجه

بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ از ۲۷ تا 30 تیرماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. فارغ از کم و کیف این نمایشگاه، در یکی از سخت‌ترین دوران‌های اقتصادی کشور، کسب‌وکارهای آی‌تی و آی‌سی‌تی با انواع مشکلات، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دورهم جمع آمدند تا نشان دهند هنوز امید زنده است و برای فردا و آینده‌ای بهتر تلاش خواهند کرد، دقیقا همانند شعار الکامپ ۲۵ که «آینده‌ی بهتر» بود. جوان‌ترها، استارتاپ‌ها و تازه‌نفس‌ها امید بیشتری به آینده داشتند و پرشورتر ظاهر شدند.

استارتاپ‌های گرمابخش
بی‌شک در چند دوره اخیر نمایشگاه الکامپ، کسب‌وکارهای نوپا نبض نمایشگاه را در دست داشته و گرمابخش بزرگ‌ترین دورهمی فناورانه ایران بودند. در الکامپ ۲۵ بیش از ۵۳0 استارتاپ در بخش الکام‌استارز حضور داشتند که یک رکوردشکنی است. این استارتاپ‌ها در ۶ سالن جانمایی شدند و شلوغ‌ترین سالن‌های نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند. هرچه‌قدر سالن‌های دیگر نمایشگاه بی‌رونق، ساکت، خلوت و کسل‌کننده بود؛ سالن‌های استارتاپی‌ها گرمای بالای ۴0 درجه هوای تهران را بیشتر کرده و با برگزاری انواع سخنرانی‌ها، نشست‌ها، سمینارها، چیدمان‌های خلاقانه‌ی غرفه‌ها، گپ‌زدن‌های خودمانی و عجیب و غریب با مشتریان و فعالیت بیشتر، درصدد جبران برآمده بودند. همین موضوع باعث شده بود که مدیران دولتی، وزیران و هیئت دولت، مسئولین رده بالا و هر فرد مهمی که پا به نمایشگاه می‌گذاشته؛ خواسته یا ناخواسته به سوی سالن‌های استارتاپ‌ها کشیده شود و بازدیدش را از آن‌جا آغاز کند. البته، در میان ده‌ها کسب‌وکار جوان و خلاق و آینده‌دار، شرکت‌هایی هم دیده می‌شدند که هیچ رنگ و بویی از یک استارتاپ نداشته و انگار برای دریافت کمک‌های مالی دولتی یا نمایش ویترینی در الکامپ پا گذاشته‌اند.

تنوع برندها و خدمات
طبق نظرسنجی یکی از رسانه‌های مطرح و پربازدید فناوری ایران، حضور شرکت‌ها در الکامپ ۲۵ رضایت‌بخش بوده ولی کیفیت برگزاری نمایشگاه اصلا چنگی به دل نزده است. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعتراف کردند امسال شاهد برندها و خدمات بیشتری در الکامپ بودند و در حوزه‌های متنوع و مختلفی چند کسب‌وکار وجود داشت. مثلا، امسال چندین شرکت تامین‌کننده قطعات یدکی خودرو یا ارایه‌دهنده نوآوری و فناوری‌های حمل و نقل در الکامپ حضور داشتند. از سیطره شرکت‌های خدمات نرم‌افزاری، اینترنتی‌ها و ارزش‌افزوده موبایل کاسته شده و بانک‌ها با خدمات الکترونیکی بیشتری حضور داشتند. چندین شرکت ارایه‌دهنده خدمات ابری و سرویس‌های رمزنگاری اطلاعات آنلاین مبتنی بر فناوری‌های بومی را شاهد بودیم که شاید اولین نتیجه تحریم‌های اخیر ایالات متحده در حوزه فناوری باشند. شرکت‌های کسب‌وکار اینترنتی مانند دیجی‌کالا، اسنپ و ژاکت برای اولین بار در الکامپ حضور یافته و احساس کرده بودند باید در بزرگ‌ترین رویداد فناوری ایران تاثیرگذاری داشته باشند.

شبکه‌ای‌ها و اینترنتی‌ها
به وضوح می‌توان دریافت که صنعت شبکه، مخابرات و ارتباطات ایران در وضعیت رکود دست و پنجه نرم کردن با انواع فشارهای اقتصادی است. در الکامپ‌های گذشته، در هر سالنی چندین شرکت شبکه‌ای و مخابراتی یافت می‌شد. شرکت‌هایی که تجهیزات شبکه و مرکزداده، تجهیزات ذخیره‌سازی و محاسباتی، رک‌ها و کابل‌ها و پچ پنل‌ها و انواع محصولات پسیو خود را به نمایشگاه آورده و غرفه‌هایی جذاب و شگفت‌انگیز ساخته بودند. ولی امسال به جرات می‌توان گفت تعداد شرکت‌های شبکه‌ای و مرکزداده بیشتر از تعداد انگشتان دست نبود. شرکت‌های اینترنتی ثابت هم جانی برای تبلیغ نداشتند و غرفه‌های آن‌ها خلوت و بیشتر محلی برای گپ‌های درون سازمانی یا دورهمی‌های همکاران قدیمی و دیدار با شرکت‌های شریک و دوست تبدیل شده بودند. هیچ تبلیغات و خدماتی برای کاربران نهایی و بازدیدکننده عمومی نمایشگاه نداشتند و منتظر تصمیمات دولتی‌ها هستند.

آنچه باقی م-اند
تصمیم به برگزاری نمایشگاه الکامپ در شرایط اقتصادی کنونی ایران خودش یک گام بزرگ برای ساختن آینده‌ای بهتر بود. شور و شوق و هیجان جوان‌های نمایشگاه نشان داد راه‌حل برون‌رفت از وضعیت کنونی، اتکا به دانش و نیروی انسانی داخلی و رفتن به سوی اکوسیستم‌های کوچک و چابک است. در خلال الکامپ ۲۵ ده‌ها تفاهم‌نامه میان سازمان‌های مختلف امضا شد و وعده راه‌اندازی سرویس‌های جدیدی را شنیدیم؛ تفاهم‌نامه‌ها و وعده‌هایی که امید داریم عملی و عملیاتی شوند!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *